CLA a odchudzanie i niedoczynność tarczycy

CLA a odchudzanie i niedoczynność tarczycy 4.50/5 (90.00%) ilość ocen: 2

I przy nadczynności i niedoczynności należy zachować rozwagę, sięgając po jakąkolwiek suplementację – CLA wcale nie jest wyjątkiem. To popularny suplement wspomagający odchudzanie. Sięgają po niego również osoby z chorą tarczycą. Czy CLA rzeczywiście może pomóc? Czy aby na pewno nie zaszkodzi?

Zacznę od tego, że do napisania tego artykułu natchnęło mnie pytanie zadane przez pewną osobę na forum ABC.ZDROWIE i odpowiedź dietetyczki. Osoba ta dopytywała się, czy mając niedoczynność tarczycy, może suplementować się L-karnityną i CLA. Wiecie, jakiej odpowiedzi udzielił tzw. fachowiec? Pani opisała mniej więcej wyniki badań nad tymi substancjami i tyle. W OGÓLE NIE POINFORMOWAŁA PYTAJĄCEJ O TYM, ŻE MAJĄC NIEDOCZYNNOŚĆ TARCZYCY, L-KARNITYNY STOSOWAĆ NIE MOŻNA (pisałam o tym w tym poście). Nic tylko ręce załamywać. Naprawdę trzeba uważać.

No ale wróćmy do CLA – zasadnicze pytanie brzmi czy osoby cierpiące na niedoczynność i mające problemy z nadwagą rzeczywiście mogą skorzystać na suplementacji i schudnąć dzięki tej substancji?

CLA w świetle badań

Na początek badania najbardziej chyba dające do myślenia. Mianowicie w 2000 roku w Journal of Nutrition (wydawnictwo amerykańskie) opublikowano opis badań, z których wynikało, że CLA redukuje tkankę tłuszczową i jednocześnie chroni tkanki mięśni.

W badaniach brało udział 60 osób. Grupa eksperymentalna otrzymywała codziennie 3-4g CLA. Osoby te schudły w ciągu 12 tygodni ponad 2 kilogramy (2,7kg). Co nie jest może imponującym efektem, ale przy braku innych działań jednak daje spore nadzieje!

Z kolei na początku roku 2000 dr Michael Pariza stwierdził (podsumowując własne badania), że CLA jest nie tyle środkiem odchudzającym, ile środkiem zapobiegającym tyciu, bo jego działanie nie polega na „zmniejszaniu dużych komórek tłuszczowych. CLA raczej nie dopuszcza do tego, by małe komórki tłuszczowe powiększały swoją masę i objętość”.

W skrócie dotychczas przeprowadzone badania wykazały lub wskazały, że CLA:

  • zwiększa metabolizm – co jest bez wątpienia zjawiskiem korzystnym, szczególnie dla osób z niedoczynnością tarczycy, które mają spowolniony metabolizm nawet pomimo leczenia,
  • zmniejsza otłuszczenie w rejonie brzucha – poprzez wpływ na zmniejszenie wahań hormonów wydzielanych przez nadnercza, to też zjawisko pożądane u chorych na tarczycę, którzy często zmagają się z zaburzeniami pracy hormonów nadnerczy,
  • stymuluje wzrost tkanek mięśniowych – co przekłada się na lepsze i szybsze spalanie tkanki tłuszczowej, bo jak zapewne wiecie, to mięśnie są „piecykami” spalającymi składniki energetyczne,
  • zmniejsza poziom cholesterolu i trójglicerydów – również ważny aspekt działania dla osób z niedoczynnością, które mają zazwyczaj podwyższony poziom lipidów we krwi,
  • zmniejsza oporność na insulinę – przez co pośrednio ułatwia odchudzanie, zapobiega tyciu i chroni przed rozwojem cukrzycy typu 2,
  • zmniejsza intensywność reakcji alergicznych w alergiach pokarmowych,
  • wzmacnia układ odpornościowy, a właściwie „modeluje go” i zmusza do prawidłowego działania, co może okazać się szczególnie przydatne osobom cierpiącym na zaburzenia pracy tarczycy o podłożu autoimmunologicznym (Hashimoto).

Ale musisz też wiedzieć, że CLA nie jest jakąś magiczną pigułką i nie zastąpi ani leczenia ani zdrowego trybu życia. Nie zastąpi na pewno leków tarczycowych, które są najwłaściwszą pomocą dla osób z niedoczynnością.

Dawkowanie CLA

CLA działa wtedy, gdy organizm otrzymuje go w odpowiednich ilościach. Dawki terapeutyczne ustalono na poziomie 3-4 gramów dziennie (od 3000 do 4000mg). Należy przyjmować je w trakcie posiłków – najlepiej dzieląc dzienną dawkę na trzy części.

Źródła CLA w pożywieniu

Najlepszymy źródłami CLA są produkty pochodzenia zwierzęcego, ale i nieliczne produkty roślinne. I tak znajdziesz je w dużych ilościach w:

  • maśle,
  • nabiale (sery żółte, sery białe, sery homogenizowane, mleko homogenizowane, kwaśna śmietana, jogurt),
  • w mięsie jagnięcym i wołowym,
  • w pieczarkach (!),
  • oleju szafranowym i słonecznikowym,
  • w mięsie z indyka.

Czy CLA jest bezpieczne?

Na amerykańskich stronach znalazłam informację, że FDA (amerykańska agencja ds. leków i suplementów) w 2008 roku sklasyfikowała suplementy z CLA jako „ogólnie uważane za bezpieczne”, a to oznacza, że suplementację mogą swobodnie stosować osoby zdrowe.

Jeśli chodzi o chorych na choroby tarczycy – tu też nie stwierdzono żadnych przeciwwskazań, choć oczywiście w razie potrzeby warto skonsultować suplementację z lekarzem pierwszego kontaktu a jeszcze lepiej z endokrynologiem.

W każdym razie w przeciwieństwie do l-karnityny (o której wspominałam na początku) CLA nie blokuje hormonów tarczycy i nie powinno nikomu zaszkodzić.

Czy CLA ma skutki uboczne?

Stosowanie CLA może u niektórych (bardzo nielicznych) osób powodować lekki rozstrój pracy przewodu pokarmowego i rozluźniać stolce, ale efekty uboczne mijają po przyzwyczajeniu się organizmu do CLA, co może trwać około dwóch tygodni. Jeszcze jedno – jeśli tolerujesz mleko, możesz ewentualnie popijać CLA mlekiem właśnie, a przyswajalność CLA będzie ok i ewentualne skutki uboczne zmniejszą się (to wskazówka, którą znalazłam na thyroid.about.com).

Skutki uboczne pojawiają się jednak sporadycznie, toteż nie ma podstaw do tego, by obawiać się, że rzeczywiście wystąpią.

CLA z dodatkami czy bez?

CLA świetnie działa samodzielnie, a poza tym najlepsze efekty daje wtedy, gdy jest przyjmowane w odpowiednio wysokich ilościach (wspomniane wyżej 3000 do 4000mg dziennie). Nie ma sensu łączyć go z innymi dodatkami.

Osoby z niedoczynnością tarczycy powinny też uważać na to, czy do wybranego suplementu nie dodano przypadkiem soi – soja to tarczycokiller (zmniejsza aktywność hormonów tarczycowych) i bezwzględnie należy jej unikać.

Jaki suplement z CLA wybrać?

Jak napisałam powyżej – najważniejsze by był czysty tj. bez dodatków. Warto też zwrócić uwagę na zawartość CLA w kapsułce – najlepsze wydają się te kapsułki, które zawierają ok. 1000mg – w ten sposób można łatwo przyjąć wymaganą dzienną dawkę tj. od 3 do 4 g (3000 do 4000mg) CLA w 3 lub 4 kapsułkach.

Więcej informacji o popularnych tabletkach na odchudzanie znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *