Kiedy L-karnityna – naturalny środek na nadczynność tarczycy – tuczy?

Kiedy L-karnityna – naturalny środek na nadczynność tarczycy – tuczy? 5.00/5 (100.00%) ilość ocen: 1

Jeśli masz niedoczynność tarczycy – unikaj l-karnityny jak ognia. Niech cię nie korci pomagać nią sobie w odchudzaniu. I z drugiej strony: jeśli masz nadczynność tarczycy – nie bój się l-karnityny, wcale cię nadmiernie nie odchudzi, wprost przeciwnie – przyblokuje nieco nadaktywną tarczycę i sprawi, że twoje samopoczucie lekko się poprawi, a może nawet wróci do normy!

L-karnitynowy alarm

L-karnityna, jeden z najpopularniejszych składników różnych środków wspomagających odchudzanie może zakłócać pracę tarczycy i paradoksalnie prowadzić do tycia, zamiast do utraty wagi. Oczywiście tylko u niektórych osób, a konkretnie u osób z niedoczynnością tarczycy. Dlaczego tak się dzieje, wyjaśnimy za moment, a tymczasem po prostu uwrażliwiam na to, bo wiem, że pierwsze po co sięgamy, gdy nie możemy chudnąć, to suplementy, najczęściej z l-karnityną właśnie.

Jeśli masz niedoczynność tarczycy i chcesz schudnąć sięgnij raczej po mango afrykańskie (SPRAWDŹ) niż po l-karnitynę, a teraz przyjrzyjmy się bliżej l-karnitynie.

Co jest L-karnityna?

L-karnityna jest aminą, która jest wytwarzana w organizmie człowieka w nerkach i wątrobie. Znajduje się w płynach biologicznych i większości tkanek. Tkanki mięśni przechowują około 95% w sumie 20 g L-karnityny występującej w organizmie.

Pokarmy, które zawierają białka, czyli mięso, ryby, jaja, mleko i produkty mleczne są w stanie zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na L-karnitynę. Osobom, które nie stronią od tych produktów suplementacja jest właściwie niezbędna.

Jaka jest rola l-karnityny w organizmie?

L-karnityna odgrywa bardzo ważną rolę w metabolizmie kwasów tłuszczowych, bierze udział w ich transporcie do mintochondriów i przyczynia się do ich spalania (utleniania). Dodatkowo składnik ten wpływa na metabolizm tzw. koenzymu-A, który też bierze udział w reakcjach utleniania i powstawaniu energii.

Trudno się więc dziwić, że na tej podstawie stwierdzono, iż suplementacja L-karnityną może być świetnym sposobem na przyspieszenie procesów spalania tkanki tłuszczowej. L-karnitynę stosuje się więc w celu zwiększenia wydajności ćwiczeń i przyspieszenia tempa odchudzania. Co ciekawe, badania wcale tego nie potwierdzają i większość naukowców jest jednak co do tego wpływu L-karnityny na funkcjonowanie organizmu w czasie ćwiczeń dość sceptyczna.

Za to istnieją badania, z których wynika, że l-karnityna wpływa bardzo silnie na pracę tarczycy.

L-karnityna a tarczyca

L-karnityna może być z powodzeniem wykorzystywana do przeciwdziałania skutkom nadczynności tarczycy. Łagodzi objawy tej choroby, bo zapobiega rozpuszczaniu się hormonów tarczycy (T4 i T3) przed rozpuszczaniem się w komórkach ciała. Wynika z tego, że na niedoczynność tarczycy suplementacja l-karnityną może jedynie zaszkodzić i doprowadzić do jeszcze większego nasilenia się objawów.

 

Materiały źródłowe: Benvenga S, 2005. Effects of L-carnitine on thyroid hormone metabolism & on physical exercise tolerance. Horm Metab Res, 37(9):566-71; Brass EP, 2004. Carnitine & sports medicine: use or abuse? Ann N Y Acad Sci, 1033:67-78; Heinonen OJ, 1996. Carnitine & physical exercise. Sports Med, 22(2):109-32.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *