Choroby tarczycy a bezsenność

Choroby tarczycy a bezsenność 2.00/5 (40.00%) ilość ocen: 3

Jednym z objawów schorzeń tarczycy często bywa bezsenność. Kłopoty ze snem towarzyszą zarówno nadczynności, jak i niedoczynności tarczycy. Nadczynność tego gruczołu wywołuje niepokój i rozdrażnieni, utrudniające zasypianie, natomiast niedoczynność sama w sobie nie powoduje bezsenności, ale podczas jej leczenia bardzo często pojawiają się poważne trudności z zasypianiem.

Nadaktywność tarczycy wiąże się z szeregiem symptomów, które zazwyczaj utożsamiamy ze stresem. Takie dolegliwości, jak niepokój, nadpobudliwość nerwowa, wybuchowość, płaczliwość, rozdrażnienie oraz natręctwo myśli, bardzo często są spowodowane nadczynnością tarczycy. Wpływają one bezpośrednio na higienę snu i zaburzają naturalne ludzkie procesy czuwania i spania, ponieważ pobudzenie układu nerwowego utrudnia zasypianie.

Niedoczynność tarczycy a bezsenność

W przypadku niedoczynności tarczycy nie odczuwa się pobudzenia, ale przeciwnie – ospałość, spowolnienie, uczucie przemęczenia i wyczerpania, utrata sił witalnych oraz wzmożona senność. Niedoczynność tarczycy nie powoduje problemów z bezsennością, ale należy o niej wspomnieć, ponieważ leczenie tej dolegliwości powoduje kłopoty z zaśnięciem oraz z utrzymaniem ciągłości snu. Podczas leczenia niedoczynności tarczycy możemy zatem mieć problem z zaśnięciem, a gdy już nam się to uda, możemy często budzić się w nocy.

Nie należy lekceważyć bezsenności, ponieważ przewlekłe trudności z zasypianiem wywołują szereg negatywnych konsekwencji – bezsenność może stać się przyczyną osłabienia i zanikania pamięci, mniejszej zdolności koncentracji uwagi, omdleń, migreny i wielu innych dolegliwości.

Zaburzenia snu: jak działać?

Jeżeli cierpimy na zaburzenia snu spowodowane nieprawidłowym funkcjonowaniem tarczycy, powinniśmy postępować zgodnie z zaleceniami dotyczącymi bezsenności występującej również na innym tle. Warto ustalić sobie stałe godziny zasypiania i budzenia się. Początkowo może to nie przynieść oczekiwanych efektów, ale po jakimś czasie organizm będzie przestrzegał wytyczonej przez ciebie regularności zasypiania.

Sposoby na zdrowy sen

Przed udaniem się na spoczynek zalecana jest ciepła kąpiel, ale nie później niż4 godziny przed snem. Przez ten czas organizm stopniowo się wychładza , a gdy obniża on swoją temperaturę, zaczynamy odczuwać senność.

W swojej sypialni stwórz warunki sprzyjające zasypianiu,. Temperatura powietrza powinna mieścić się w przedziale 18-22 stopnie Celsjusza. Sypialnia musi być porządnie wywietrzona, przyciemniona oraz wyciszona.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *