Niedoczynność tarczycy jest chorobą, którą dość łatwo zbagatelizować. Nie zawsze jej objawy są tak oczywiste, wskazujące na problemy z prawidłową pracą gruczołu tarczowego. Weźmy na przykład chociażby zmęczenie czy senność. Bardzo trudno jest się zorientować, że tarczyca szwankuje, szczególnie jeśli prowadzimy dość intensywny tryb życia.

Dlaczego łatwo zbagatelizować senność?

To, że sen jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jest sprawą oczywistą. Nie da się jednak ukryć, że każdy z nas potrzebuje inną liczbę godzin. Jednemu wystarcz 6 godzin snu, inny – będzie potrzebował aż 10 godzin. Osoby, które lubią dłużej spać, a w ostatnim czasie kładą się później a wcześniej wstają mogą nie zauważyć, kiedy niedoczynność tarczycy (na stronie http://www.thyromine.pl/niedoczynnosc-tarczycy.html można dowiedzieć się nieco więcej o tej chorobie) się pojawia. W takiej sytuacji bardzo łatwo o zbagatelizowanie problemu, uważając że nadmierna senność jest wynikiem zmęczenia i zbyt małej ilości snu.

Również prowadzenie intensywnego trybu życia może nieco maskować problem. Gdy pojawiają się niepokojące objawy, zwykle uważamy, że pracujemy zbyt długo, a zbyt wcześnie wstajemy. Uznajemy, że tak musi być i bagatelizujemy problem.

Dlatego też koniecznością jest wykonanie odpowiednich badań, które zdiagnozowałyby chorobę lub ją wykluczyły.

Jak walczyć z sennością?

Jeżeli senność wynika z niedoczynności tarczycy, koniecznością jest podjęcie odpowiedniego leczenia. Jeśli zaczniemy stosować się do zaleceń lekarza a poziom hormonów tarczycy zostanie wyrównany, wówczas senność powinna sama ustąpić. Zawsze jednak warto posiłkować się innymi dostępnymi sposobami, by przeciwdziałać ogólnemu zmęczeniu i chęci na sen.

1. Ważne ćwiczenia

Najlepsze, jeśli chodzi o pobudzenie i zastrzyk energii, są ćwiczenia. Dobrze jest aktywność fizyczną wykonywać z samego rana, ponieważ doskonale wpływa na organizm. Nie muszą to być intensywne ćwiczenia. Wystarczy kilkunastominutowy jogging wokół domu czy bloku. Można też pojeździć na rowerze czy popływać. Zawsze przydaje się też rower stacjonarny lub orbiterek.

Domyślam się, że wcale nie będzie łatwo zmusić się do ćwiczeń, szczególnie jeśli lubimy pospać. Warto jednak do tego przywyknąć, ponieważ dzięki temu w ciągu dnia naprawdę można poczuć się znacznie lepiej. Nic tak nie dodaje energii jak aktywność fizyczna z rana. A ćwiczenia przydają się jeszcze w jednej kwestii – pomagają spalać tłuszcz, z czym osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy także mają problem.

2. Kawa i herbata na pobudzenie

By senność nie była aż zanadto uciążliwa, polecam również różnego rodzaju napoje energetyzujące. Nie chodzi mi tu jednak o te wszystkie chemiczne „energy drinki”, które dodają skrzydeł. Zawierają one ok. 130mg/ 100ml kofeiny. Jest to faktycznie sporo w porównaniu z kawą czy herbatą, niemniej jednak stawiam na bardziej naturalne produkty.

Polecam szczególnie zieloną herbatę, która – jeśli jest w odpowiedni sposób zaparzana – pobudza. Wystarczy tylko pamiętać o tym, by liście herbaty (zalewane pierwszy raz wrzątkiem) parzyć przez 2-3 minuty.

Są osoby, które nie polecają picia kawy, niemniej jednak ja jestem jest zwolenniczką. 1-2 filiżanki dziennie dobrej gatunkowo kawy – mielonej zaraz przed zaparzeniem – działają na mnie doskonale.

3. Drzemka w ciągu dnia

Na senność pomaga również kilkunastominutowa drzemka w ciągu dnia. Nie każdy może jednak sobie na taki „luksus” pozwolić, dlatego nie pozostaje nic innego, jak zdecydować się na powyższe metody.