Niedoczynność tarczycy a konieczność odchudzania

Oceń ten artykuł

Niedoczynność tarczycy to choroba, która w różny sposób oddziałuje na organizm. Skóra staje się sucha i gruba. Ponadto dochodzi do spowolnienia ruchowego, znacznie szybszego męczenia się. Osobom chorym zwykle towarzyszy stałe uczucie zimna. Jednak nie to w tym wszystkim jest najgorsze. Niedoczynność tarczycy odpowiada również za dodatkowe kilogramy. Kiedy chorujemy dużo łatwiej o nadwagę. Dlatego też zwykle zachodzi konieczność podjęcia odchudzania.

 

Dlaczego niedoczynność tarczycy powoduje nadwagę?

Na pewno każdy wie, że niedoczynność tarczycy to choroba, która jest związana z niedostatecznym wydzielaniem hormonów tarczycowych. Przyczyn takiego stanu jest wiele: począwszy od częściowego uszkodzenia tarczycy, a skończywszy na całkowitym brakiem tego narządu. W efekcie dochodzi do spowolnienia procesów przemiany materii. To, co zjemy (nawet jeśli nie jemy ponad stan) nie ulega szybkiemu trawieniu, przez co nadwyżka energetyczna przekształca się w tkankę tłuszczową. A to właśnie z niej biorą się te dodatkowe kilogramy.

Jak walczyć z nadwagą w niedoczynności tarczycy?

 

Przede wszystkim należy rozpocząć od podjęcia stosownego leczenia. Jeśli bowiem nie wyeliminujemy przyczyn, wówczas nikt nie gwarantuje nam, że zbędne kilogramy znikną. W końcu tempo przemiany materii nadal będzie spowolnione. Jeśli już jednak podjęliśmy odpowiednie leczenie tarczycy (zwykle polega ono na podawaniu przetworów – substytutów hormonów tarczycy), wówczas można przystąpić do dalszej części planu.

Stwórz odpowiednią dietę

Jeśli chcemy pozbyć się zbędnych kilogramów, będących efektem niedoczynności tarczycy, trzeba skonstruować odpowiedni plan odżywiania. Nie musi to być drastyczna kuracja odchudzająca. Właściwie nie jest ona wskazana, bowiem prędzej czy później „załapiemy się” na efekt jo-jo. Polecam zacząć od wprowadzenia drobnych zmian nawyków żywieniowych. Dobrze jest zrezygnować całkowicie z produktów, które stanowią bogate źródło tłuszczów nasyconych. Ich miejsce powinny zająć nienasycone kwasy tłuszczowe omega (doskonałym źródłem jest tran, tłuszcze roślinne). Trzeba także wyeliminować słodycze, które są źródłem niepotrzebnych kalorii. Warto ograniczyć kaloryczność posiłków, wprowadzając  do codziennego menu odpowiednią porcję chudego mięsa, warzyw i owoców.

Istotne znaczenie ma również to, by jadać regularnie. Wskazane jest tak rozplanowanie codziennego jadłospisu, by spożywać 4-5 posiłków w równych odstępach czasu. Trzeba znaleźć czas na śniadanie (to obowiązek!), II śniadanie, obiad, podwieczorek (z niego ostatecznie możemy zrezygnować) i kolację.

Ważna aktywność fizyczna

Jeśli mamy niedoczynność tarczycy i zmagamy się z nadwagą, bez odpowiedniej aktywności fizycznej się nie obejdzie. Oczywiście nikt nie mówi o tym, by decydować się na morderczy trening, trwający kilka godzin. Tak naprawdę 60 minut ćwiczeń w średnio intensywnym tempie wystarczy, by pokonać zbędne kilogramy.

Trzeba jednak postawić na systematyczność. Dobre efekty przynoszą ćwiczenia wykonywane trzy razy w tygodniu (np. poniedziałek, środa, piątek). Szczególnie polecane jest pływanie (może być też aerobik w wodzie, jeśli nie umiemy pływać), jogging. Jeśli stronimy od sportu, warto postawić na codzienne spacery (trzeba spacerować dość energicznie).

Wspomaganie suplementami

Chcąc przyspieszyć proces walki ze zbędnymi kilogramami, będącymi efektem niedoboru hormonów tarczycy, można sięgnąć po odpowiednie suplementy. Mogą to być środki typowo odchudzające. Warto jednak wiedzieć, że na rynku dostępne są też tabletki  przeznaczone do redukowania przykrych objawów niedoczynności tarczycy. Skład takich specyfików jest tak dobrany, by zwalczał nie tylko nadwagę, ale również przeciwdziała depresji, zmniejszeniu libido czy problemom skórnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *