Gruczoł tarczowy jest niewielkim narządem, którego prawidłowe funkcjonowanie jest niezwykle ważne. Większość z nas jednak nie przykłada większej wagi do tego, by zapewnić prawidłową jego pracę. Nawet wtedy, gdy pojawiają się pierwsze kłopoty, najczęściej nie jesteśmy tego świadomi. Objawy nadczynności tarczycy – bardzo popularnej choroby związanej z niedomaganiem gruczołu – są dość niepozorne. Bardzo często mylone są z efektami prowadzenia intensywnego trybu życia. Jeżeli już dowiemy się, że to jednak nadczynność tarczycy, wówczas warto zadbać również o właściwą dietę. Dzięki temu wspomożemy leczenie nadczynności tarczycy oraz złagodzimy negatywne skutki tej choroby.

Jak objawia się nadczynność tarczycy?

Nadczynność tarczycy jest chorobą, która spowodowana jest zwiększoną produkcją hormonów tarczycy: tyroksyny oraz trójjodotyroniny. Związana jest nadmiernym pobudzeniem gruczołu tarczowego przez hormony TSH przysadki mózgowej. Pobudzenie może również wynikać z oddziaływania innych związków chemicznych, mających białkową budowę. Niekiedy do pobudzenia tarczycy do wytężonej pracy dochodzi na skutek samoistnego przerostu gruczołu.

Nadczynność tarczycy i związana z nią, często występująca choroba Gravesa-Basedowa, objawia się przede wszystkim wytrzeszczem gałek ocznych (co jest niezwykle charakterystyczne). Choroba ta charakteryzuje się również przyspieszonym tętnem (tachykardia, czyli podwyższenie pracy serca do powyżej 100 uderzeń serca na minutę). Warto również wiedzieć, że choroba Gravesa-Basedowa objawia się nieuzasadnionym niepokojem (wewnętrznym lękiem), drżeniem rąk, pobudzeniem psychicznym i fizycznym. Dość charakterystyczny jest również nagły spadek masy ciała. Osoba z nadczynnością tarczycy gwałtownie chudnie, mimo zjadania normalnych (czy nawet większych) porcji posiłków, na skutek przyspieszonej przemiany materii.

Jak zmodyfikować dietę w nadczynności tarczycy?

W związku z tym, że nadczynność tarczycy – jak już wyżej wspomniałam – wiąże się z dość znacznym przyspieszeniem przemiany materii, koniecznością jest doprowadzenie wszelkich metabolicznych procesów do „normy”.

Do głównych zadań diety w nadczynności tarczycy zalicza się przede wszystkim dostarczenie zwiększonej ilości energii oraz wszystkich składników odżywczych, w tym witamin i składników mineralnych. Tylko dzięki odpowiednio skomponowanemu jadłospisowi można bowiem odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie energetyczne organizmu.

Warto wiedzieć, że w dieta stosowana w nadczynności tarczycy, a właściwie jej wartość energetyczna powinna być uzależniona od stopnia nasilenia i zaawansowania choroby.

Jeżeli nadczynność tarczycy jest średnio nasilona, wówczas wartość energetyczną produktów należy zwiększyć o 15-25% w porównaniu z zalecaną normą osób zdrowych. Jeżeli zaś nadczynność tarczycy jest dość nasilona, wówczas wartość energetyczną produktów należy zwiększyć nawet o 50-80%. W przypadku nasilonej choroby, należy liczyć się z tym, że trzeba będzie dostarczyć nawet 4000 kcal.

W diecie w przypadku nadczynności tarczycy należy dzienne zapotrzebowanie na energię należy rozłożyć na 5-6 mniejszych porcji. W ten sposób organizm przyzwyczai się do pewnej regularności, co sprawi, że tempo przemiany materii będzie w stanie ulec poprawie.

Jak komponować codzienny jadłospis?

Podstawą diety, którą powinny praktykować osoby z nadczynnością tarczycy są produkty bogate w białko. Jest to niezwykle ważne, bowiem związane jest z nasilonym rozpadem białka. Dietetycy zalecają, by w codziennym jadłospisie osób chorych na nadczynność gruczołu tarczowego znalazło się ok. 110-130 g białka (szacuje się, że jest to 1,5-2,0 grama białka na 1 kilogram masy ciała). Pełnowartościwego białka, które ma znaczenie w diecie osób chorych należy szukać między innymi w mleku, jogurtach, twarogowych serach, chudym mięsie, wędlinach, rybach.

Osoby borykające się z nadczynnością gruczołu tarczowego powinny zwrócić uwagę na obecność w diecie tłuszczów. Warto ograniczyć ich ilość. W codziennym menu nie należy przekraczać ok. 70 gramów w ciągu doby. Ważną kwestią jest również pochodzenie tłuszczów. Najlepszym źródłem są oleje roślinne, które zawierają w swoim składzie cenne kwasy omega. Zrezygnować należy z tłuszczów pochodzenia zwierzęcego.

W diecie osób chorych na nadczynność tarczycy powinno znaleźć się także wiele niezbędnych witamin i minerałów. Należy tak urozmaicać swój codzienny jadłospis, by dostarczać organizmowi witaminę A, witaminę B1, witaminę C, wapń.

Poza składnikami diety dla osób z nadczynnością tarczycy, niezwykle ważny jest sposób przygotowywania posiłków. Dietetycy zalecają przede wszystkim dietę lekkostrawną. Warto więc zrezygnować ze smażenia na tłuszczu. Dużo lepszym rozwiązaniem jest gotowanie, czy chociażby pieczenie. Dobrym pomysłem jest również odstawienie ostrych przypraw i zastąpienie ich łagodnymi.

Decydując się na dietę przeznaczoną dla osób z nadczynnością tarczycy, warto wziąć pod uwagę fakt negatywnego wpływu kofeiny na układ krążenia oraz układ nerwowy. Z tego też względu zaleca się, by zrezygnować z wypijania zarówno kawy, jak i herbaty.

5,16 k