To, że tarczyca jest niezwykle ważnym gruczołem, powinien wiedzieć każdy. Niestety większość z nas nie zdaje sobie z tego sprawy do czasu, gdy pojawią się pierwsze problemy. Tarczyca produkuje bowiem niezwykle ważne hormony tarczycowe, bez których organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Gdy gruczoł tarczowy produkuje niedostateczną ilość hormonów, wówczas pojawia się problem w postaci niedoczynności tarczycy. Leczenie tego schorzenia jest możliwe, a całą kurację warto wspomóc odpowiednią dietą.

Czy to niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy to choroba, która – jak już wyżej wspomniałam – związana jest z niedoborem hormonów tarczycy. Przyczyn schorzenia jest wiele, niemniej niedoczynność najczęściej dotyka kobiety starsze, a więc objawy choroby mogą być mylone z objawami menopauzy.

Warto wiedzieć, że do objawów niedoczynności tarczycy zalicza się przede wszystkim szybki przybytek masy ciała (na skutek spowolniałej przemiany materii), problemy z koncentracją, sucha i blada skóra, narastające uczucie zimna, ociężałość. Jeżeli pojawią się jakieś niepokojące objawy, warto więc udać się do endokrynologa, który zbada tarczycę i oceni, czy faktycznie te objawy wskazują na niedoczynność.

Jeżeli tak, wówczas koniecznością jest leczenie tej choroby. Najczęściej opiera się ono na podawaniu substytutów hormonów tarczycy oraz zwiększenia podaży jodu.

Co jeść w niedoczynności tarczycy?

Walcząc z niedoczynnością tarczycy, koniecznością jest zadbanie o właściwą dietę. Warto bowiem wiedzieć, że poprzez jedzenie, nawet w niewielkim stopniu można wpłynąć na poprawę funkcjonowania pracy tarczycy.

Niezbędny jod

Jod powinien być właściwie podstawą każdej diety osoby, nie tylko z niedoczynnością tarczycy. Obecność tego pierwiastka w codziennym jadłospisie jest istotna, bowiem uczestniczy w produkcji hormonów tarczycy (trójjodotyroniny, tyroksyny).

Dzienną dawką jodu, jakiej potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania (w tym prawidłowego funkcjonowania gruczołu tarczowego) jest 160 μg (mikrogramów). Pierwiastek ten najlepiej dostarczać wraz z pożywieniem. Istnieje również możliwość dostarczania go drogą wziewną (wystarczy wyjazd nad morze i spacerowanie po plaży podczas wietrznej pogody – wtedy jodu w powietrzu jest najwięcej). Gdzie zatem znaleźć jod, by było go sporo? Pierwiastka tego należy szukać przede wszystkim w owocach morza oraz rybach morskich. Warto wziąć to pod uwagę, bowiem w warzywach i owocach czy nawet produktach zbożowych niewiele jest tego pierwiastka. Wiele zależy od miejsca upraw bądź hodowli. W niektórych rejonach gleba nie jest bogata w jod, a więc i rośliny, które na niej rosną ubogie są w ten pierwiastek.

Warto wiedzieć, że ze względu iż jodu w pożywieniu jest niewiele, a nie wszyscy lubią ryby, a tym bardziej owoce morza, pierwiastek ten dodaje się do soli. W sklepach można więc znaleźć sól jodowaną. Trzeba jednak pamiętać, by nie przesadzić z ilością spożywanej soli, gdyż nie wpływa ona korzystnie na nasze zdrowie.

Ważne białko

Jeżeli borykasz się z niedoczynnością tarczycy, musisz wiedzieć, że w diecie – poza jodem – powinna znaleźć się spora ilość białka. Zaleca się, by produkty pochodzenia białkowego stanowiły około 15% dostarczanej wartości energetycznej. Jest to niezwykle ważne, ze względu na przyspieszenie przemian metabolicznych. Trzeba mieć na uwadze fakt, że w niedoczynności tarczycy dochodzi do spowolnienia przemiany materii, co skutkuje tyciem. Dlatego tak ważne jest, by przyspieszyć wszelkie procesy metaboliczne, co jest możliwe dzięki produktom zawierającym białko.

Warto również wiedzieć, że białko przyczynia się do stymulowania syntezy hormonu wzrostu - czyli hormonu, który odpowiada za przyspieszenie procesu spalania tkanki tłuszczowej.

Ile zatem powinno znaleźć się w codziennym jadłospisie białka? Jeżeli chcemy, by faktycznie produkty spożywcze przyczyniły się do poprawy przemian metabolicznych, warto spożywać 80-100 gramów białka. Przy tym należy pamiętać, by wypijać spore ilości wody, by w ten sposób uchronić się przed problemami z nerkami.

Czego w diecie unikać?

Warto wiedzieć, że w przypadku niedoczynności tarczycy, nie wszystkie produkty są wskazane. Należy więc umiejętnie komponować swoje codzienne menu, by uniknąć jeszcze większych zaburzeń w funkcjonowaniu pracy tarczycy. W pierwszej kolejności należy zaznajomić się z takimi produktami, które przyczyniają się do ograniczenia przyswajania jodu z pożywienia. Do takich produktów spożywczych, czyli produktów wolotwórczych zalicza się mia)ędzy innymi: brukselkę, kapustę, rzepę, brukiew czy soję. Problemy ze zmniejszeniem wchłanialności jodu pojawiają się w przypadku warzyw surowych. Warto wiedzieć, że gotowanie zmniejsza zawartość substancji „szkodliwych” nawet o 30%.

Jeżeli osoby, które borykają się z niedoczynnością tarczycy, spowodowaną niedoborami jodu, powinny szczególnie zwrócić uwagę na to, co spożywają. Być może leczenie nie przynosi rezultatu, bowiem w diecie znajdują się produkty, zawierające w swoim składzie substancje o działaniu wolotwórczym.

Warto również unikać produktów, które przyczyniają się do przybywania kilogramów. Jeżeli mamy problem ze spowolniałą przemianą materii, warto ograniczyć spożywanie słodyczy, fast-foodów oraz innych tuczących przekąsek.

5,3 k