Hormonalna joga na tarczycę

Hormonalna joga na tarczycę 3.00/5 (60.00%) ilość ocen: 3

Kłopoty z prawidłowym funkcjonowaniem gruczołu tarczowego to przede wszystkim problem kobiet. Panie najczęściej uskarżają się na niedoczynność tarczycy. I jak się okazuje, leczenie niedoczynności tarczycy można wspomóc nie tylko tabletkami, ale również jogą. Poznaj więc tajniki jogi hormonalnej i zacznij ćwiczyć.

Joga – na czym polega?

Joga pomaga znaleźć harmonię między duszą i ciałem. Podczas zajęć jogi hormonalnej można nauczyć się szacunku oraz miłości do własnego ciała. Ale nie tylko. Bowiem joga jako system ćwiczeń pozwala na złagodzenie niektórych objawów dolegliwości, w tym niedoczynności niektórych gruczołów, nawet tarczycy.

Od czego zacząć trening?

Zajęcia jogi hormonalnej trwają najczęściej półtorej godziny. Zazwyczaj trening rozpoczyna się od wyciszenia. Leży się na matach pod ciepłymi kocami. Strząsamy z siebie pośpiech oraz wszelki stres. Na szczęście „senną atmosferę” przerywa głos trenerki, która zachęca do ćwiczeń.

Na początek obowiązkiem jest „przywitanie słońca”, którą dokonujemy poprzez potrójną serię dynamicznych ruchów z tradycyjnej hatha-jogi. To taki zastrzyk energii, który jest niezbędny przed intensywnym rozciąganiem. Przed treningiem jogi hormonalnej najczęściej wykonuje się zestaw ćwiczeń hatha-jogi według Sivanandy. Są to dość łagodne ćwiczenia, które cechują się niewielkim stopniem trudności – każdy może je wykonać bez najmniejszego problemu. Takie ćwiczenia mają na celu rozciągnięcie stawów oraz jednoczesne wzmocnienie ciała (szczególnie mięśni brzucha oraz grzbietu). Po chwili relaksu przechodzi się do jogi hormonalnej.

Pobudzające asany

Pozycją pierwszą jest matsyendrasana. By wykonać to ćwiczenie należy usiąść na podłodze z wyprostowanymi nogami. Prawa noga powinna być ugięta w kolanie, a stopę należy przełożyć za lewą nogę. Następnie lewą ręką należy objąć prawe kolano, przyciągając jednocześnie udo do brzucha. Prawą rękę należy oprzeć na podłodze z tyłu, jednocześnie skręcając mocno ciało. Należy wykonać od siedmiu do 12 szybkich oddechów bhastrika. Wciągnij powietrze i zatrzymaj  na moment. Zaciskaj przy tym mięśnie zwieraczy. W międzyczasie pomyśl o energii, która płynie od czubka nosa do prawego jajnika.  Powtórz ćwiczenie na lewą stronę.

Ćwiczenie drugie to mahasana. Należy uklęknąć prosto, ale nie należy siadać na piętach. Dłonie należy zwinąć w pięści i położyć na karku – za uszami. Następnie trzeba wziąć głęboki wdech. Następnie należy pochylić tułów w lewo – łokciem w kierunku podłogi – skręcając przy tym biodro. Skręt należy powtórzyć w prawą stronę. Następnie należy się wyprostować i potem odchylić do tyłu (napinając pośladki), a potem znów do przodu. Sekwencję ruchów należy powtarzać. Ćwiczenie trzeba wykonywać na jednym wdechu tak długo, jak tylko damy radę.

Pracę tarczycy można regulować następującymi asanami: matsyasana (ryba) czy sarvangasana (świeca).

Ryba nie tylko przyczynia się do pobudzenia pracy tarczycy, ale również jest w stanie pomóc osobom, które cierpią na astmę oraz inne choroby układu oddechowego. Można powiedzieć, że ćwiczenia te powiększają biust, ponieważ „ryba” przyczynia się do rozwoju mięśni klatki piersiowej. Jak wykonać matsyasana?

Należy położyć się na plecach, nogi powinny być proste. Ręce wyciągamy wzdłuż tułowia. Łokcie należy lekko ugiąć, a część dłoni kładziemy pod pośladkami. Następnie ciężar ciała przenosimy na łokcie, jednocześnie unosząc klatkę piersiową ku górze. Wyginamy kręgosłup, głowę natomiast odchylamy daleko jak to tylko możliwe. Na koniec głowa płatem ciemieniowym powinna opierać się na podłodze. W takiej pozycji należy wytrzymać około minuty albo do momentu, w którym zaczniemy odczuwać dyskomfort. Ćwiczenie należy powtórzyć kilkakrotnie.

Świeca, czyli sarvangasana doskonale stymuluje pracę tarczycy oraz oddziałuje i na inne gruczoły. Przyczynia się do poprawy elastyczności oraz jest w stanie złagodzić bóle mięśni. Odpręża po ciężkim dniu i  relaksuje. Jak wykonać świecę, na pewno wszyscy wiedzą. Ale tak dla przypomnienia…. Należy położyć się na plecach. Nogi powinny być wyciągnięte, a ręce powinny leżeć swobodnie przy tułowiu. Następnie napinamy mięsnie brzucha oraz mięśnie nóg. Kończyny unosimy w górę do momentu, w którym wraz z podłożem utworzą kąt prosty.  Następnie dolną część pleców wraz z pośladkami unosimy w górę. Nogi natomiast powinny znaleźć się w pozycji, w której z podłogą będą w pozycji równoległej. Staramy się utrzymać równowagę. W takiej pozycji należy wytrzymać kilka minut. Początki mogą być trudne, ale z czasem okaże się, że jesteśmy w stanie wytrzymać długo.

Zestaw ćwiczeń przeznaczony do jogi hormonalnej został opracowany przez pochodzącą z Brazylii Dinah Rodriguez. Zestaw ten wywodzi się z hatha-jogi, jogi oraz kundalini (medytacyjne ćwiczenia, w których istotny jest oddech i przepływ energii).

Z wachlarza ćwiczeń i pozycji jogi zostały wybrane te, które przyczyniają się do pobudzenia pracy jajników, tarczycy oraz przysadki mózgowej. Jeżeli więc borykamy się z chorobami tarczycy wart wspomóc pracę tego gruczołu również za pomocą łagodnego zestawu ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *