Dieta w nadczynności tarczycy

Oceń ten artykuł

Tarczyca to bardzo ważny gruczoł naszym organizmie. Czasem może chorować, i wówczas mamy do czynienia albo z nadczynnością tarczycy, albo z jej niedoczynnością. Niezależnie od rodzaju schorzenia gruczołu trzeba podjąć odpowiednią kurację leczniczą. Równolegle z leczeniem warto też zmienić swój dotychczasowy jadłospis. Dieta w nadczynności tarczycy będzie polegała przede wszystkim na dostarczeniu organizmowi większej porcji energii, białka oraz witamin. Jak dokładnie powinno wyglądać żywienie w czasie tej choroby? Tego dowiecie się z tego artykułu.

O tarczycy i jej chorobie

Tarczyca to jeden z ważniejszych gruczołów wewnętrznego wydzielania, który ma kształt podobny do motylka. Gruczoł ten ma za zadanie wytwarzanie hormonów – tyroksyny oraz trójjodotyroniny. One z kolei wywierają znaczny wpływ na kilka przemian ustrojowych. A zatem będą regulowały metabolizm, dojrzewanie, wzrastanie, a także na pracę układu mięśniowego i nerwowego, krążenia.

Zaburzenia w pracy gruczołu tarczycy bardzo często stanowią zagrożenia dla zdrowia człowieka. Jednym z tych zaburzeń jest właśnie nadczynność tarczycy. Powoduje ona zwiększenie zużywania tlenu, a co wiąże się ze znacznie szybszymi przemianami tłuszczów, białek oraz węglowodanów. Taki stan rzeczy objawia się nadmiernym apetytem, utratą wagi, drżeniem ciała, kołataniem serca , a także nietolerancją ciepła oraz wzmożoną potliwością. W nieco cięższych formach nadczynności pojawiają się również obrzęki kończyn oraz biegunka.

Za podstawę leczenia nadczynności tarczycy uznaje się leczenie farmakologiczne, natomiast zastosowanie diety na nadczynność jest tylko elementem wspomagającym całościową kurację leczniczą.

Cele diety w nadczynności tarczycy

Głównym celem diety na nadczynność tarczycy jest dostarczanie organizmowi większych porcji energii, aby tym samym pokryć zwiększone zapotrzebowanie chorego organizmu.

Energetyczność w diecie będzie zależała w dużej mierze stopnia rozległości nadczynności tarczycy. Zalecane jest zatem by w średnio nasilonej postaci nadczynności porcję energetyczną zwiększyć o około 15 do 25 procent ( w porównaniu z normą przeznaczoną dla zdrowej osoby). Z kolei w silniejszej postaci nadczynności tarczycy energetyczność diety winna być powiększona nawet o 50 do 80 procent. W związku z tym w licznych przypadkach trzeba dostarczać wraz z dietą nieomalże 5000 kcal dziennie! Codzienną porcję pokarmową należy więc rozłożyć nawet 5 czy 6 mniejszych posiłków. Śniadanie pierwsze winno dostarczać 25 procent energii, z kolei śniadania drugie 10 procent, obiad około 30 procent, natomiast podwieczorek 15 procent i kolacja 20 procent.

Jak powinna wyglądać dieta?

W diecie w nadczynności tarczycy najważniejsze jest zachowanie pewnych zasad. Po pierwsze konieczne jest zastosowanie diety wysokobiałkowej, ze względu na szybką stratę białka w organizmie. Zalecane jest dostarczenie 1,5-2 g białka na kg masy ciała, co można przeliczyć, że organizm będzie potrzebował jakieś 110 – 130 g białka na dobę.

Opróc tych wytycznych liczbowych, warto też wziąć pod uwagę, że większość przyjmowanego białka powinna być zwierzęcego pochodzenia. Dieta powinna zawierać większe ilości mleka, jogurtów, kefirów, serów twarogowych, jaj oraz mięs chudszych – cielęciny, wołowiny, a także wędlin – wędlin drobiowych, polędwicy i szynki . Pożądanym źródłem białka mogą być też ryby – dorsz, czy sandacz.

Dieta w nadczynności tarczycy wymaga ograniczania spożywania pokarmów tłuszczowych. Ilość tłuszczu w dziennym jadłospisie nie powinna wynosić więcej niż 70 gram w ciągu doby. Większość tłuszczu powinna być pochodzenia roślinnego; trzeba zatem zrezygnować z takich produktów zwierzęcych jak: łój, smalec, bekon, a także wędliny podrobowe i konserwy.

Warto wiedzieć, że przy nadczynności tarczycy zwiększa się zapotrzebowanie na witaminy oraz pewne składniki mineralne, a szczególnie na B1, A i C oraz na wapń. Warto zatem zjadać natkę pietruszki, paprykę czerwoną, brokuły oraz pomarańcze, truskawki i cytryny. Bowiem są to produkty bogate w witaminę C.

Z kolei witamina A działa na pomniejszenie nadczynności tarczycy. Zatem warto zjadać papryka, marchew, pomidory, brokuły oraz brzoskwinie i morele.

Natomiast źródłem witaminy B1 będą głównie produkty zbożowe, mleko oraz jego przetwory, ryby oraz jajka. Mleko oraz przetwory mleczne to doskonałe źródło wapnia, którego w nadczynności odczuwane są braki.

Oprócz składników odżywczych w diecie istotną rolę pełni też sposób przygotowywania posiłków. Warto przestrzegać zaleceń diety lekkostrawnej, a unikać produktów tłustych oraz dań smażonych. Wśród metod, które polecane są wymienia się gotowanie na wodzie oraz na parze, duszenie ( ale bez obsmażania), a także pieczenie w folii. Nie są polecane produkty, które będą obciążały przewód pokarmowy, albo będą działały drażniąco czy wzdymająco. Unikać należy – brukselki, kapusty, soi, czy grochu. Trzeba także zrezygnować z przypraw ostrych – papryka, chili, czy pieprz. Można stosować łagodniejsze przyprawy ( koper, pietruszkę, kminek, oraz cynamon).

W diecie nie powinno by produktów o „pustych kaloriach”.

2 komentarze

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Copyright © Tarczyca.net.pl by Ania Chmielewska